De meeste organisaties willen blijven innoveren, toch? Maar tussen de dagelijkse deadlines en de lange to-do-lijsten door is het vaak erg lastig tijd vrij te maken voor het bedenken en testen van nieuwe ideeën. Dat is precies waar een Design Sprint 2.0 van pas komt!
Een Design Sprint is een intensief, gestructureerd proces waarmee je in slecht vier dagen van een probleem naar een geteste oplossing gaat. De Design Sprint 2.0 is een snellere en nog effectievere versie van de oorspronkelijke vijfdaagse Design Sprint. Deze versie is ontworpen zodat teams een snel resultaat kunnen behalen, zonder daarbij in te leveren op de creativiteit en samenwerking.
Met de Design Sprint 2.0 kun je een idee razendsnel valideren en krijg je feedback van echte eindgebruikers. Een mooie oplossing voor bedrijven die niet maanden willen investeren in ontwikkeling, voordat ze erachter komen of het ook daadwerkelijk de oplossing is zoals de klant het zou willen. Een Design Sprint is de perfecte aanpak voor snelle, geteste innovatie.
Dag 1: het probleem/de uitdaging begrijpen en definiëren
Op de eerste dag starten we met het volledig in kaart brengen van het probleem of de uitdaging die je wilt oplossen. Wat is er echt aan de hand? Wat denkt de eingebruiker? Wat zijn de doelen van het bedrijf? Met de groep graven we diep om alles helder te krijgen, zodat iedereen exact weet wat we willen bereiken aan het einde van de Design Sprint.
Wat gaan we doen?
Dag 2: schetsen en beslissen
Op dag twee beginnen we aan het creatieve deel. Het probleem is helder voor de gehele groep, dus het team gaat los met het bedenken van oplossingen. Iedereen mag schetsen. Hierbij wordt niet geoordeeld en gelden er geen beperkingen. De gekste ideeën zijn in deze fase meer dan welkom. Daarna bekijken we samen alle ideeën en bespreken we de beste opties en kiezen we welke ideeën verder uitgewerkt kunnen worden.
Wat gebeurt er?
Dag 3: prototypen
Op dag drie bouwen we het prototype. Het gekozen idee van dag twee wordt omgezet in een tastbaar prototype. Het hoeft niet perfect te zijn, maar wel goed genoeg om het idee te kunnen testen bij echte gebruikers. Het doel is simpel: laten zien hoe het werkt, wat de (toegevoegde) waarde is en kunnen testen of het idee echt levensvatbaar is.
Hoe doen we dit?
Dag 4: testen
Misschien wel de meest spannende dag van allemaal, Op de vierde dag testen we het prototype bij echte gebruikers en verzamelen hun feedback. Wat werkt er goed? Wat kan er beter? Dit geeft direct inzicht in wat er verbeterd of aangepast moet worden. Ook weten we dan of het idee klaar is voor verdere ontwikkeling.
Wat gaan we doen?
Een van de belangrijkste elementen van een Design Sprint 2.0 is het team. Het succes van de sprint hangt sterk af van de samenstelling van het team, omdat verschillende perspectieven essentieel zijn om tot de beste oplossingen te komen. In het mooiste geval bestaat een sprintteam uit mensen van verschillende afdelingen en disciplines binnen het bedrijf. Denk aan:
Deze gevarieerde samenstelling zorgt ervoor dat alle kanten van het probleem worden bekeken en maakt de sprint een stuk effectiever. Iedereen brengt unieke kennis en ervaring mee, wat leidt tot een breder scala aan ideeën en oplossingen. Bovendien zorgt de intensieve samenwerking tijdens een Design Sprint ervoor dat de verschillende afdelingen beter op één lijn komen te staan.
Een zeer belangrijke rol in de Design Sprint 2.0 is die van de beslisser. Vaak is dit iemand met de autoriteit om knopen door te hakken en richting te bepalen. De beslisser kan bijvoorbeeld een CEO, productmanager of een andere leidinggevende zijn die het grotere plaatje overziet en verantwoordelijkheid draagt voor de uiteindelijke keuzes.
Waarom is deze rol zo belangrijk?
Omdat er tijdens de sprint momenten komen waarop meerdere goede ideeën op tafel liggen, en het team snel moet kiezen welke richting het op gaat. De beslisser heeft hier dan de uiteindelijke bepalende stem, zodat er op het juiste moment een duidelijke keuze gemaakt wordt. Dit helpt om het tempo van de sprint vast te houden en ervoor te zorgen dat iedereen gefocust blijft op het einddoel.
Daarnaast is het belangrijk dat de beslisser zeggenschap heeft binnen de organisatie. Dit om te voorkomen dat er na afloop van de Design Sprint geen draagkracht is voor de gekozen en geteste oplossing.
Een Design Sprint 2.0 is de manier om snel, efficiënt zonder enorme investeringen te ontdekken of een idee echt werkt. Binnen vier dagen doorgrond je een probleem, ontwikkel je innovatieve oplossingen en test je die met echte eindgebruikers. Zonder maandenlange ontwikkeltrajecten, maar met snelle experimenten die direct resultaat opleveren. Voor organisaties en teams die snel willen schakelen en resultaten willen zien, is dit een gamechanger!
Alle voordelen op een rij
Klaar om jouw innovatieproces te versnellen en ideeën supersnel te testen? Laten we samen kijken hoe een Design Sprint 2.0 jouw bedrijf kan helpen om die volgende grote stap te zetten. Plan een afspraak met mij, ik vertel je graag meer.
StormSprint faciliteert impactvolle workshops die jouw bedrijf vooruithelpen. Met een praktische en doelgerichte aanpak zet ik uitdagingen om in concrete oplossingen waarmee jouw organisatie direct aan de slag kan.
StormSprint is er voor bedrijven die vooruit willen, samen impact willen maken en de betrokkenheid van medewerkers willen verhogen.
+31 (0)38 234 0810
laura@stormsprint.nl